Köpvillkor

1. Pris
2. Köp
3. Sekretess & säkerhet, personuppgifter
4. Risker vid transport
5. Delad order
6. Betalning
7. Garanti
8. Ångerrätt & öppet köp i 14 dagar
9. Återbetalning
10. Reklamation
11. Leveransförsening
12. Tvist

1. Pris

I priserna ingår moms. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Harlequin / HarperCollins Nordic AB inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Avgift för porto tillkommer enligt informationen under rubriken porto- och expeditionsavgift. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

2. Köp

Vid beställning av artiklar i webbshoppen träffas avtal om köp när Harlequin/HarperCollins Nordic AB bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid eller annat förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid beställning av prenumerationer förbehåller sig Harlequin/HarperCollins Nordic AB rätten att godkänna beställningen.

3. Sekretess, säkerhet & personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Detta kan enkelt avbokas via ditt kundkonto eller via kontakt med oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller helt tas bort. Du kan, utan anledning, begära att uppgifterna raderas. Kontakta vår kundservice via e-post: kundservice@harlequin.se.Läs mer om behandling av personuppgifter här

4. Risker vid transport

Vi står för transportrisken från vårt lager till dig (d.v.s. skadad eller bortkommen vara). Du står för risken vid eventuell retur till oss.

5. Delad order

Om du har gjort en större beställning kan det innebära att varorna skickas i flera försändelser och kommer fram olika dagar. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga fraktavgiften.

6. Betalning

Harlequin/HarperCollins Nordic AB samarbetar med Klarna som hanterar alla betalningar. Klarna Checkout (läs mer här) presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att identifieras kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.


Via Klarnas tjänst erbjuder vi:

Fakturabetalning:

När du väljer att betala med faktura får du möjligheten att betala 30 dagar från dess att varorna skickats för leverans. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtagande. Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift.

Om betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr, samt en dröjsmålsränta om 25,00 % plus gällande referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Har du valt faktura som betalningsalternativ, skickas fakturan direkt till den mejladress som du har angivit vid köpet.

Bankkonto:

När du väljer att betala för ett köp via bankkonto dras pengarna från ditt konto inom två bankdagar (autogiro) från att butiken skickar din order eller då beställningen är gjord (vid digitala varor). Skulle täckning saknas på ditt konto när betalningstransaktionen ska genomföras kommer du i stället att få en faktura på köpet. Vid sen betalning av faktura skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift.

Direktbetalning:

Om du som kund är ansluten till en Internetbank som stödjer direktbetalning kan du genomföra betalningen direkt. Du slussas då vidare till din valda Internetbank, loggar in på Internetbanken på vanligt sätt och signerar din betalning. Pengarna dras direkt från ditt bankkonto när du godkänner transaktionen.

Delbetalning:

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 3, 6, 12 eller 24 månader.

Vid flexibel delbetalning är minsta avbetalning 1/24 av det utnyttjade kreditutrymmet per månad (minimum 50 kronor)

Vid försenad betalning utgår en
betalningspåminnelse. Har du handlat för under 200 kronor tillkommer en
påminnelseavgift om f.n. 50 kronor, och har du handlat för 200 kronor eller mer
tillkommer en påminnelseavgift om f.n. 60 kronor. Överlämnas fordran för inkasso så
tillkommer lagstadgade inkassokostnader. Registrering hos externt
kreditupplysningsföretag kan komma att ske om krediten sägs upp på grund av gravt
eftersatt betalning.

Administrativ avgift om 29 SEK/månad tillkommer.

Länk till Klarnas villkor.
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

Swish:

Med Swish kan du snabbt och enkelt direktbetala via Swish-appen. Det förutsätter att du har Swish samt BankID säkerhetsapp på mobilen. Du fyller i ditt mobilnummer som är kopplat till appen, och slutför köpet genom att följa instruktionerna på skärmen.

Kontokortsbetalning:

Välj kreditkort/VISA som betalmetod i kassan. Vi accepterar Mastercard och Visa. Kopiera kortuppgifterna (kortnummer, giltighetstid och CVV/CVC) genomför därefter köpet. Vi använder oss av 3D-Secure. Pengarna dras från ditt konto inom två bankdagar från att vi har skickat din order eller då beställningen är gjord (vid digitala varor).

Genom att slutföra köp i kassan godkänner du som kund både Klarnas villkor samt Klarnas hantering av personuppgifter samt villkoren för HarperCollins Nordics.

Läs mer om Klarnas villkor:

Villkor för Klarnas Shoppingtjänst

Klarnas Dataskyddsinformation

Cookiepolicy

7. Garanti

Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.

8. Ångerrätt

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Om du som konsument utnyttjar din ångerrätt betalar du returfrakten. Vill du utöva ångerrätten ska du som konsument meddela oss på Harlequin/HarperCollins Nordic AB om detta inom 14 dagar från det att du har mottagit varan.


Kontakt ska ske via kundservice:Tel. 08-12 16 20 00

E-post kundservice@harlequin.se

Harlequin / HarperCollins Nordic AB

Box 49005100 28 Stockholm.


Eller använd konsumentverkets standardformulär här nedan och skicka den till oss:

http://publikationer.konsumentverket.se/sv/kontrakt-och-mallar/angerblankett.html


Du som kund ansvarar för att återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss att du vill utöva ångerrätten. Förpacka varan väl emballerad så att varan är skyddad. Bifoga följesedeln.


Returnera paketet till följande adress:

Harlequin / HarperCollins Nordic AB

Box 49005100 28 Stockholm


Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Ett värdeminskningsavdrag kan komma att göras om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner.


Undantag från ångerrätten:

Ångerrätten omfattar inte nedladdningsbara e-böcker som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

9. Återbetalning

Vi återbetalar kund via Klarna senast inom 14 dagar. Vi förbehåller oss dock rätten att återbetala tidigast då vi fått tillbaka varan från dig som kund eller vid ett bevis på att varan återsänts.Returkostnaden kvarstår när du nyttjar din ångerrätt.

10. Reklamation

Harlequin/HarperCollins Nordic AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Det är viktigt att du kontaktar oss inom skälig tid vilket anses vara inom 2 månader efter det att felet upptäckts, dock senast 3 år.

Kontakta vår kundservice på telefonnummer 08-12 16 20 00 eller via e-post: kundservice@harlequin.se.


En produkt som är felexpedierad, felaktig alternativt skadad byter vi ut eller återbetalar, vänligen kontakta kundservice. I dessa fall behöver varan inte returneras. Vid en godkänd reklamation står vi för fraktkostnaden för reklamationen.

Reklamation sker till följande adress:

Harlequin / HarperCollins Nordic AB

Box 49005

100 28 Stockholm

OBS: Skicka inga böcker tillbaka till oss innan du har kontaktat vår kundservice.

11. Leveransförsening

Om leveranstiden beräknas bli längre än vad som anges på webbplatsen kontaktar vi er via e-post. Ibland försvinner leveranser på vägen, detta kan vi inte påverka, och vi kan då skicka leveransen på nytt. Saknar du en leverans hör av dig till vår kundservice (Tel. 08-12 16 20 00 eller E-post kundservice@harlequin.se) så hjälper vi dig. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Om vi inte kan åtgärdafelet inom skälig tid har du också rätt att häva köpet. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen.

12. Tvist

Vid problem kontakta först vår kundservice, så försöker vi lösa problemet tillsammans. Vi följer alltid ARNS rekommendationer och vid eventuell tvist har du som kund möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Kontaktuppgifter till Allmänna Reklamationsnämnden,

ARN:ARN: https://www.arn.se/

Allmänna ReklamationsnämndenBox 174101 23 Stockholm


Kontaktuppgifter till ODR:EU ODR: https://ec.europa.eu/odr