Köpvillkor

1. Pris
2. Köp
3. Sekretess & säkerhet, personuppgifter
4. Risker vid transport
5. Delad order
6. Betalning
7. Garanti
8. Ångerrätt & öppet köp i 14 dagar
9. Reklamation
10. Leveransförsening
11. Tvist

1. Pris
I priserna ingår moms. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Harlequin / HarperCollins Nordic AB inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Avgift för porto tillkommer enligt informationen under rubriken porto- och expeditionsavgift. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

2. Köp
Vid beställning av artiklar i webbshoppen träffas avtal om köp när Harlequin/HarperCollins Nordic AB bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid eller annat förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid beställning av prenumerationer förbehåller sig Harlequin/HarperCollins Nordic AB rätten att godkänna beställningen.

3. Sekretess, säkerhet & personuppgifter
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Detta kan enkelt avbokas via ditt kundkonto eller via kontakt med oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller helt tas bort. Du kan, utan anledning, begära att uppgifterna raderas. Kontakta vår kundservice via e-post: kundservice@harlequin.se.
Läs mer om behandling av personuppgifter här 

4. Risker vid transport
Vi står för transportrisken från vårt lager till dig (d.v.s. skadad eller bortkommen vara). Du står för risken vid eventuell retur till oss.

5. Delad order
Skulle någon av titlarna du beställt ha en avsevärt längre leveranstid än övriga artiklar kan vi komma att dela upp din beställning i flera leveranser. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga fraktavgiften.

6. Betalning
Har du valt faktura som betalningsalternativ, skickas fakturan direkt till den mejladress som du har angivit vid köpet. Via Klarnas tjänst Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att identifieras kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig. Efter identifiering visas vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura via e-post är förvalt men du kan givetvis välja något av de andra alternativen, t ex direktbetalning via bank eller kortbetalning. Läs mer om Klarna Checkout här.

7. Garanti
Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.

8. Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, d.v.s. oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Harlequin/HarperCollins Nordic AB tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar. Vi återbetalar kund senast inom 14 dagar i det fall kund på riktiga grunder hävt köpet. Du kan dock få vänta tills dess att vi har tagit emot den returnerade varan eller tillsdess du har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först. Ångerrätten omfattar inte nedladdningsbara e-böcker som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

Kontakta oss:
Kundservice
Tel. 08-12 16 20 00
E-post kundservice@harlequin.se
Harlequin / HarperCollins Nordic AB
Box 49005
100 28 Stockholm

Du kan hitta Konsumentverkets ångerblankett här:
http://publikationer.konsumentverket.se/sv/kontrakt-och-mallar/angerblankett.html

9. Reklamation
Harlequin/HarperCollins Nordic AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Det är viktigt att du kontaktar oss vid reklamation inom skälig tid. Du som konsument har 3 års reklamationsrätt. Skälig tid för upptäckt av skada/defekt är 2 månader.
Kontakta vår kundservice på telefonnummer 08-12 16 20 00 eller via e-post: kundservice@harlequin.se. En produkt som är felexpedierad, felaktig alternativt skadad byter vi ut. Vid godkänd reklamation och om eventuell returfrakt behöver betalas av kund ersätts kunden för eventuella kostnader.
Vid ev. tvist kan du som konsument vända dig till Europeiska Kommissionensonline-plattform för tvistlösning, ODR.

Kontaktuppgifter till ODR:
https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show

Kontaktuppgifter till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN:
http://www.arn.se/
Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm

10. Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Om vi inte kan åtgärdafelet inom skälig tid har du också rätt att häva köpet. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

11. Tvist
Vid eventuell tvist följer Harlequin / HarperCollins Nordic AB den Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Läs mer om gällande villkor och lagar på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se